Vítězové prvního kola výběrového řízení roku 2012

Výbor nadace vybral v kategorii literární příprava celovečerních hraných filmů pět vítězných scénářů a jeden námět, které nastupují cestu k úspěšné filmové realizaci. Mezi šest oceněných žadatelů byly v prvním kole rozděleny nadační příspěvky v celkové výši 400 000 Kč.

Vítězové prvního kola výběrového řízení roku 2012
Filmové nadace RWE & Barrandov Studio

Výbor nadace vybral v kategorii literární příprava celovečerních hraných filmů pět vítězných scénářů a jeden námět, které nastupují cestu k úspěšné filmové realizaci. Mezi šest oceněných žadatelů byly v prvním kole rozděleny nadační příspěvky v celkové výši 400 000 Kč. 

V kategorii literární příprava celovečerních hraných filmů získal nadační příspěvek ve výši 150 000 Kč Jan Němec za scénář ABSINTH

Autorův scénář se volně inspiruje surrealistickým románem Ladislava Klímy Utrpení knížete Sternenhocha. Jeho ústředním tématem je vášeň a konflikt, které k sobě poutají muže a ženu. Neustále fascinující, strhující a přitom srozumitelně vystavěný příběh má šanci oslovit dnešního diváka s jasným poselstvím o síle a nevyzpytatelnosti citů. Symbolistní text je prodchnut atmosférou meziválečné kavárenské kultury. Scénář dává tušit duchovně a esteticky ojedinělé filmové dílo. 

O autorovi:

Jan Němec je jedním z výrazných režisérů československé nové vlny. Z toho období se dodnes těší oblibě jeho alegorický snímek O slavnosti a hostech či adaptace textu Arnošta Lustiga Démanty noci. Po roce 1968 mu bylo znemožněno dále natáčet. V roce 1974 emigroval do Německa. V roce 1990 se vrátil do Česka i ke kinematografii. Nejvýrazněji na sebe upozornil surrealistickou filmovou biografií Toyen z roku 2005. Někdejší absolvent pražské FAMU je zde v současné době profesorem. V roce 2006 získal cenu Český lev za umělecký přínos českému filmu a Křišťálový globus za mimořádný umělecký přínos světovému filmu na karlovarském filmovém festivalu.

V kategorii literární příprava celovečerních hraných filmů získal nadační příspěvek ve výši 60 000 Kč Pavel Gotthard za scénář DŽUNGLE

Džungle se zabývá závažnými celospolečenskými tématy: korupcí, zneužitím pravomoci, šikanou či úpadkem morálky. Mladá učitelka Šárka nastupuje na soukromou střední školu zaměřenou na ekologickou výchovu. Setkává se zde s ředitelstvím tolerovanou šikanou namířenou proti studentům, kteří ekologické principy školy odmítají. Situace se ještě vyhrotí, když Šárka naváže milostný vztah s jedním ze svých žáků a sama se stane terčem šikany.

O autorovi:

Pavel Gotthard (nar. 1987) vystudoval obor rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika na JAMU. Spolupracoval s Českým rozhlasem, je autorem adaptací Železná koruna se vrací (2010), Lesk a bída Čekání (2010) a několika dílů cyklu Životopisy (2011). V ediční přípravě Nakladatelství Host je jeho knižní debut Léky smutných (2012) o komunitě lidí, kteří žijí ve fantazii víc než v realitě. V současnosti je doktorandem na JAMU, pracuje jako scenárista na volné noze a vede kurzy tvůrčího psaní.

V kategorii literární příprava celovečerních hraných filmů získala nadační příspěvek ve výši 50 000 Kč Tereza Pařízková za scénář VE SPOLEČNOSTI MÉHO OTCE

Příběh je vyprávěn ve čtyřech, na první pohled relativně nezávislých epizodách. Každá však tvoří další kamínek do výsledné mozaiky podávající svědectví o lidských osudech spojené s emigrací v dobách nedávno minulých. Ústřední postava, mladá dívka Zuzana putuje po smrti svého otce do San Franciska, aby našla svou nevlastní sestru. Dívka se zde setkává se svou vzdálenou rodinou a objevuje podobu svého otce, kterou dosud neznala. 

O autorce:

Tereza Pařízková se narodila v Olomouci. V roce 2011 dokončila studium na katedře scenáristiky a dramaturgie na pražské FAMU. Během svého pobytu v Chicagu v rámci programu MediaBridge (2006) spolupracovala na scénáři Out of the Frame. Během studia na FAMU absolvovala stáž na Bezalel Academy v Jeruzalémě (2010). Ve společnosti mého otce je jejím absolventským scénářem. V současné době studuje psychologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy.

V kategorii literární příprava celovečerních hraných filmů získal nadační příspěvek ve výši 50 000 Kč Vojtěch Mašek za scénář PÍSEŇ O REKONSTRUKCI

Píseň o rekonstrukci je realistický příběh s několika málo erotickými vstupy a řadou komických situací. Ústřední dvojice Klára a Richard se k sobě navenek chová slušně, možná i jejich známí věří, že se milují. Manželé už nějaký čas hrají libertinskou hru na žárlivost a nevěru, která vyvrcholí, když do jejich bytu vstoupí řemeslník, aby provedl sjednané opravy. On, slušný a dobrácký člověk, se neovladatelně zamiluje do místa, ve kterém právě pracuje, což připraví oběma emocionálně vyhořelým partnerům nejedno překvapení.

O autorovi:

Vojtěch Mašek vystudoval v letech 1999 až 2006 katedru scenáristiky a dramaturgie na FAMU. Dosud výrazně uspěl na poli grafického románu. Mezi jeho nejznámější díla patří Sloni v Marienbadu (2004) či Pandemonium aneb Dějiny sousedství (2008), která vytvořil se svým stálým spolupracovníkem Džianem Babanem. Napsal řadu scénářů, z nichž byly realizovány například krátké filmy Radio Kebrle či Fobie. V rámci Divadla Na blízko je spoluautorem divadelních her Jožkalipnikjebožičlověkaneumilhat a Mostrkabaret Freda Brunolda.

V kategorii literární příprava celovečerních hraných filmů získal nadační příspěvek ve výši 40 000 Kč Vladimír Fanta za scénář POSTEL, KOSTEL, KYTARA

Autor ve svém díle předkládá velmi neobvyklé tematické spojení. Příběh sleduje rebelujícího mladíka, který právě dostudoval teologickou fakultu, ale odmítne být vysvěcen na kněze. Vytoužený vztah s dívkou nevyjde podle jeho představ, a z nenaplněné lásky se nakonec dostane ke splnění svého dávného snu. Příběh organicky mísí žánry a stojí na pomezí hudebního filmu a komediálního dramatu.

O autorovi:

Vladimír Fanta vystudoval Masarykovu univerzitu a JAMU.  Pracoval v České televizi Brno a Praha. Od roku 2001 má svobodné povolání - scenárista a režisér dokumentárních filmů a autor literárních scénářů. Natočil několik desítek dokumentů, mj. My pravdu nemáme, pravda má nás (dvojportrét filozofů Erazima Koháka a Ladislava Hejdánka) či Antarktida 2005 (stavba české polární stanice). V poslední době působí také jako scenárista seriálu Nova TV Ordinace v Růžové zahradě, scénárista seriálu ČT Znamení koně či sitcomu TV Nova Comeback. Je autorem scénářů připravovaných celovečerních filmů Limetka a Kostel, postel, kytara.  V současné době pracuje na scénáři o osudech baronky Sidonie Nádherné z Vrchotových Janovic. 

V kategorii literární příprava celovečerních hraných filmů získal nadační příspěvek ve výši 50 000 Kč Jan Pelc za námět ...A TO MI NEMŮŽETE UDĚLAT 

Autor vychází ze své novely. Jde o expresivní venkovský příběh ze slovenských hor konce Slovenského národního povstání. Život dospívajícího čeledína Tomáše a selské dcerky Štěfky je vášnivou, jakkoli pokřivenou „lovestory". Štěfka se totiž zamiluje do jiného chlapce a uteče s ním. Otec ji najde, přivede zpět a za trest ji dá Tomášovi za ženu. Tomáš je šťastný, ale zároveň cítí, že se pro vesnici stal terčem posměchu. Příběh graduje ve chvíli, kdy se hlavní hrdina přidává k partyzánům a opouští svou ženu, aby se ukryl v horách.

O autorovi:

Spisovatel Jan Pelc (1957) vyrůstal v severních Čechách, kam je situován také děj jeho nejznámější knihy „...a bude hůř". Tato trilogie byla předlohou pro stejnojmenný film Petra Nikolaeva (2007), s nímž spolupracoval na scénáři. Začátkem osmdesátých let emigroval do Francie, kde pracoval v redakci čtvrtletníku Svědectví u Pavla Tigrida. Redigoval zde také edici Světlík a vydával „nepravé periodikum" Kus řeči. Od roku 1992 žije v Čechách. Pracuje ve svobodném povolání jako spisovatel a je autorem více než desítky knih, píše také scénáře.