FILMOVÁ NADACE vybrala nejlepší scénáře roku 2016

Scenáristické soutěže FILMOVÉ NADACE se v letošním roce zúčastnilo celkem 120 autorů, mezi nimi 78 profesionálů z oboru. Věkové rozpětí žadatelů se pohybovalo od 19 do 84 let. Celkově autorům dominovali muži, letos soutěžilo 81 mužů a 39 žen.

Scenáristické soutěže FILMOVÉ NADACE se v letošním roce zúčastnilo celkem 120 autorů, mezi nimi 78 profesionálů z oboru. Věkové rozpětí žadatelů se pohybovalo od 19 do 84 let. Celkově autorům dominovali muži, letos soutěžilo 81 mužů a 39 žen. Jejich scénáře pokrývaly široké spektrum žánrů od pohádek a rodinných filmů přes komedie, tragikomedie, detektivky, thrillery či sci-fi až po sociální, psychologická a existenciální dramata. Objevovala se témata ze současnosti i z historie. Několik námětů se věnovalo například československým legiím či období druhé světové války.

Přehled vítězných projektů za rok 2016:

Název: Tatar

Autor: Marek Epstein

Nadační příspěvek: 300 000 Kč

Autor vypráví o tíze i velikosti srpna 1968 prostřednictvím jednoduchého příběhu, který se snad v pozdním létě onoho roku skutečně stal. Na malém prostoru se rozehrají události, jež pohnou všedností a rozhýbou dramata v osudech postav.

Aby výpověď doby neskončila jen u schémat a klišé, nabízí autor namísto výpravného filmu s vlajkami nasáklými krví srozumitelný příběh lékařky a mladého okupačního vojáka. Nejde však o triviální love-story. I voják totiž může mít důvod nenávidět svou zemi.

O autorovi:

Povolání: Scenárista, dramaturg

Vystudoval FAMU. V soutěži o Cenu Sazky za nerealizované scénáře se v roce 2003 a 2004 umístil na prvním místě, zvítězil také v národním kole Hartley-Merill Prize. Scénář k televiznímu filmu BrainStorm mu vynesl cenu Elsa. Se snímkem Václav, na kterém se scenáristicky podílel, zabodoval na udílení Českých lvů a na MFF v Šanghaji dostal cenu za scénář. Spolupracoval na filmu Ve stínu, který získal jedenáct Českých lvů, mimo jiné i za scénář. V roce 2015 obdržel cenu FILMOVÉ NADACE za nerealizovaný scénář Šarlatán. Jako scenárista je podepsán pod filmy a seriály Chodec, Radhošť, Iguo-Igua, Redakce, Roming, Vrásky z lásky, Šťastný smolař, Pohádkář či Osmy.

 

Název: Dobrá hodina

Autorka: Kristina Dufková

Nadační příspěvek: 250 000 Kč

Volné navázání na příběh Viktorky z Babičky od Boženy Němcové líčí civilním a nepatetickým způsobem život české vesnice v 19. století. Moderním přístupem a zpracováním klasického námětu ale míří autorka na mladší publikum. Ve vyprávění navíc přibývá další hrdinka v roli Viktorčiny mladší sestry Marie. Jejíma tehdy ještě dětskýma očima sleduje skandál před chystanou svatbou. Po útěku Viktorie z domu je však mladší sestra nucena rázem dospět. Sama se stane náhradní nevěstou.

Dvě sestry, každá jiná, stojí před stejným vnitřním konfliktem. Kde končí povinnost vůči blízkým, rodině, společnosti, a kde začíná právo na vlastní štěstí? Proplétáním osudů obou dívek vzniká velmi plastický obraz ženství 19. století, který může být i pro diváka dnešní doby zajímavý a inspirativní.

O autorce:

Povolání: Scenáristka a dramaturgyně

Absolvovala produkci a následně katedru scenáristiky a dramaturgie na FAMU. V roce 2011 získala ocenění FILMOVÉ NADACE za nerealizovaný scénář Sprateček. V letech 2012–2013 pracovala jako storyliner denního televizního seriálu Ulice. S Andreou Jarošovou spolupracovala na scénáři ke komedii Martin a Venuše a také se podílela na rozhlasové hře Terapie tmou, za kterou v roce 2016 obdržely obě autorky první místo v soutěži Prix Bohemia Radio Autor pořádané Českým rozhlasem. V roce 2012 navázala spolupráci jako externí dramaturgyně s Filmovým centrem České televize. Podle jejího scénáře se právě dokončuje absolventský film studentky FAMU Johany Švarcové Černý dort.

 

Název: Kryštof

Autor: Kristián Suda

Nadační příspěvek: 200 000 Kč

Kryštofův příběh se nesnaží popsat skutečné události ani obecný obraz padesátých let. Má být naopak reflexí doby a charakterů, které se dodnes vyhýbáme. Zamýšlí se nad různými podobami lidské pomoci, empatií a tichým obětováním se pro druhé.

Mladý Kryštof hledá útočiště mezi mnichy, hospodařícími v malebné krajině na Šumavě. Zároveň zde pomáhá prchajícím skupinkám i jednotlivcům přes hranici. Komunita je však rozprášena a Kryštof se ocitne na zoufalém útěku napříč Československem.

Scénář je věnovaný sdružení Post Bellum, Paměti národa, jež zprostředkovalo do té doby nezveřejněnou výpověď o riskantním a nezištném ukrývání neznámého zběha místním sedlákem. Inspirací pro Kryštofův příběh je především smlčená anonymní pomoc a vcítění se do druhého člověka.

O autorovi:

Povolání: Dramaturg, scenárista

Absolvoval Filozofickou fakultu UK v Praze. Věnuje se literární historii a ediční činnosti. V letech 1978–1990 působil jako dramaturg Filmového studia Barrandov (hrané filmy pro děti a mládež – skupina Oty Hofmana; Studio ´89 Jiřího Menzela). Poté zastával funkci šéfredaktora nakladatelství Prostor a vyučoval na katedře scenáristiky a dramaturgie FAMU. V 90. letech obdržel Fulbright Research Award v USA a grant Sorosovy nadace Research Support Scheme na studium a vydávání díla spisovatelky Milady Součkové. V České televizi působí od roku 1998. Nejprve pracoval jako dramaturg ve skupině Jana Šterna, později ve skupině Heleny Slavíkové a Alice Nemanské. V současnosti je dramaturgem Filmového centra.