FILMOVÁ NADACE 2.0 zvýší potenciál scénářů pro filmové zpracování

V roce 2025 scenáristická soutěž FILMOVÉ NADACE opět umožnila zájemcům přihlásit svá díla do dvou soutěžních kategorií (hlavní kategorie a kategorie Hvězda zítřka). Letos si ocenění odneslo šest autorů z celkem 129 žadatelů.

 

Jubilejní 20. výročí nadaci umožnilo bilancovat uplynulé období a zamyslet se nad dalším směřováním. Činnost nadace bude rozšířena o pokračující práci s oceněnými autory a jejich díly. Ve verzi 2.0 zahájila nadace novou činnost a navázala spolupráci s mezinárodní vzdělávací institucí MIDPOINT Institute. Vybraným autorům letošní uzávěrky byla nabídnuta možnost účasti na programech MIDPOINT s cílem dalšího vývoje oceněných scénářů a zvýšení potenciálu jejich realizace. V hlavní kategorii mají dva projekty a v kategorii Hvězda zítřka jeden projekt zajištěnou účast buď na programu MIDPOINT FOCUS CZ, který je organizován ve spolupráci s festivalem Finále Plzeň, nebo mohou využít on-line dramaturgických konzultací na míru s českým či se zahraničním lektorem.

 

Přehled vítězných projektů za rok 2025:

 

Hlavní kategorie

„Literární příprava celovečerních hraných filmů – dosud nerealizovaný scénář“

Mezi světy

Autorky: Diana Cam Van Nguyen a Milada Těšitelová

Nadační příspěvek: 250 000 Kč

Poetické drama s nádechem romantiky staví s velkou dávkou empatie na příběhu pětadvacetileté dívky Mai, která studuje v Praze a pochází již z druhé generace Vietnamců v Čechách. Na jedné straně stojí její rodina a tradice, na druhé pak její přítel muzikant Dan, jenž ji požádal o ruku. Mai se tak dostává do situace, kdy propadá pocitům viny, neboť se cítí zavázána tradicím a svým rodičům, které nechce zklamat.   

O autorkách:

Diana Cam Van Nguyen

Povolání: scenáristka, režisérka a výtvarnice

Absolvovala katedru animace na pražské FAMU, je členkou České filmové a televizní akademie i Evropské filmové akademie. Její krátké filmy Malá (2017), Spolu sami (2018) a Milý tati (2021) soutěžily na festivalech v Locarnu, Rotterdamu nebo Torontu. Snímek Milý tati vyhrál Českého lva a Cenu České filmové kritiky 2022 za Nejlepší krátký film a získal dalších více než šest desítek tuzemských i zahraničních ocenění.

Milada Těšitelová

Povolání: scenáristka a režisérka

Absolvovala katedru scenáristiky a dramaturgie na pražské FAMU. V současnosti adaptuje do scénáře knihu Severka (2023) od Niny Špitálníkové a připravuje svůj celovečerní režijní debut s názvem Zvíře. Dlouhodobě spolupracuje s Českou televizí jako scenáristka a dramaturgyně dětských pořadů. Věnuje se také dramaturgii celovečerních autorských filmů. Na FAMU International vede seminář scenáristiky.

 

Vysvěcená

Autorka: Lucie Vaňková

Nadační příspěvek: 200 000 Kč, účast na dramaturgické konzultaci MIDPOINT Institute

Příběh ženy, která byla v sedmdesátých letech 20. století tajně vysvěcena na kněze, není jen historickým obrazem v současnosti neznámého člověka, ale především svědectvím o cestě ženského sebevědomí a o uznání rovnoprávnosti i v těch nejhlubších otázkách víry a služby bližním. Osud Ludmily Javorové je veskrze aktuálním střetem hluboce věřícího člověka protknutého vlastním hledáním smyslu života i svědectvím o věčném sporu duchovního světa s oficiální komunistickou mocí a její strukturou. Autorka se opírá o četné dobové dokumenty o životě podzemní církve v tehdejším Československu.

O autorce:

Povolání: scenáristka

Vystudovala katedru scenáristiky a dramaturgie na FAMU a žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Je autorkou minisérie Dcera národa (2024), spolu s Mirem Šifrou a Marií Starou napsala scénář komediálního seriálu To se vysvětlí, soudruzi (2024). Na poli celovečerního filmu debutovala jako spoluautorka scénáře k filmu Citlivý člověk (2023) podle stejnojmenného románu Jáchyma Topola. Dále se podílela na scénářích seriálů Dáma a Král (2017–2022), Hasičárna Telecí (2018) nebo Odznak Vysočina (2022–2025). Její prozaickou prvotinou je román Putování leklé ryby (2022), oceněný cenou Miloslava Švandrlíka za nejlepší humoristickou knihu.

 

Kámen v botě

Autorka: Maja Benc

Nadační příspěvek: 150 000 Kč, účast na MIDPOINT FOCUS CZ

Termín „emigrant“ mívá často negativní konotaci, ačkoli je emigrace v českém kontextu 20. století trpně sdílenou zkušeností. Scénář zpracovává interně dramatický obraz ze života Srbky Dany, architektky žijící v Praze. Smíšené křesťansko-muslimské manželství, obtíže prosadit se ve své profesi, nutnost výkonu podřadných prací, stejně jako kulturně-sociální izolace a vykořeněnost jsou témata v existenciálním dramatu o vztazích (nejen rodinných) skrývajících i tajemství. Text lze číst jako reflexi současné Evropy z pohledu ženy, která žije mimo očekávané stereotypy a vymyká se typizacím. Kvalita scénáře spočívá především v sugestivnosti dramatických situací, kontemplativnímu autorskému přístupu a obrazotvorností inspirované magickým realismem.

O autorce:

Povolání: režisérka, scenáristka a střihačka

Studovala filmovou a televizní režii na Akademii umění v Bělehradě, během studií na pražské FAMU se věnovala i střihu. Jako střihačka se podílela na realizaci mnoha studentských filmů, snímek Hra (2019) obdržel cenu Magnesia za nejlepší studentský film, Postup práce (2021) pak získal cenu za nejlepší střih. V televizním prostředí byla například součástí režijního týmu pořadu X Factor. Na scénáři se podílela jako spoluautorka Ljubinka Stojanović z Bělehradu.

 

Temnosvit

Autor: Viktor Labský

Nadační příspěvek: 100 000 Kč

Autor našel originální dramatický klíč k postavě slavného českého barokního malíře a bohéma Petra Brandla. Děj zachycuje nepříliš známé období této rozporuplné osobnosti. Jeho zoufalý pokus o dolování zlata je vyprávěn poutavě s pevným zasazením do historického kontextu doby. Scénář zároveň umožňuje vhled do tvůrčí i „lidské“ duše umělce, který svým dílem překročil hranice naší země a jehož obraz by se tak mohl dostat do širokého diváckého povědomí.

O autorovi:

Povolání: publicista, překladatel, tlumočník a spisovatel

Vystudoval žurnalistiku na Fakultě žurnalistiky Univerzity Karlovy, během studií na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy získal státní zkoušky z ruštiny, angličtiny a italštiny. V roce 1983 emigroval z ČSSR, kanadské občanství obdržel roku 1987. Pracoval pro Radio Canada International v Montrealu a pro Hlas Ameriky ve Washingtonu. Následně vystudoval daňové právo na montrealské univerzitě McGill a začal působit ve federálním berním úřadu Revenue Canada. Je mimo jiné autorem děl Rozcestí mimo civilizaci (2007), Milníky mimo civilizaci (2009), Trips out of Civilization (2012), Drakkar (2013) nebo Dál už to nepůjde (2025).   

  

Kategorie Hvězda zítřka

„Literární příprava celovečerních hraných filmů – dosud nerealizovaný scénář“

pro autory, kteří do data uzávěrky nepřesáhli věk 33 let a zároveň neměli realizovaný žádný scénář celovečerního hraného filmu.

Je to hřích

Autor: Matěj Soulek

Nadační příspěvek: 100 000 Kč, účast na dramaturgické konzultaci MIDPOINT Institute

Scénář, vykazující odvážnou otevřenost přístupu k tématu, je zřejmě inspirován konkrétní událostí, resp. důsledky jednoho pochybného večírku katolických duchovních na polsko-českém pomezí. Autor se pokouší otevřít závažné otázky týkající se napětí mezi vírou a hříchem v každém lidském osudu. Zároveň popisuje hlubokou tenzi a rozporuplnost v chování mezi běžnými představiteli církve a jejich zkostnatělou historickou institucí skrývající za všech okolností tabuizované jednání ve snaze zakrýt vlastní podoby násilí a lidské prohry.

O autorovi:

Povolání: právník

Vystudoval Právnickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně. Během studia působil mimo jiné v neziskové organizaci pomáhající obětem domácího a sexuálního násilí. Po absolvování nastoupil na pozici právníka ve státní správě. Ve své tvorbě se věnuje tématům, která jsou současnou společností často tabuizována. Zajímá se obecně o pohled mladé generace na vztahy, obavy z budoucnosti, generační traumata, sexualitu a její hranice či duševní zdraví.